zondag 16 oktober 2016

Amelita Galli-Curci: RCA VIC-1518 (1917-1924)


Amelita Galli-Curci (Milaan, 18.11.1882 - La Jolla, Californië, 26.11.1963): (meisjesnaam: Amelita Galli) Italiaanse coloratuursopraan, studeerde piano aan het conservatorium van Milaan en kreeg meteen op haar 16e een baan als pianodocent aangeboden. Haar oma en operacomponist Pietro Mascagni moedigden haar aan om zang te studeren. Ze is op zanggebied vrijwel autodidact.
1906: debuut in Trani (Gilda, in Rigoletto).
Grote tournees volgden door Europa, Rusland (1914) en Zuid-Amerika, waar ze 2x samen met Enrico Caruso in Buenos Aires optrad. 
1916-1924: zong bij de Chicago Opera met veel succes.
1921-1930: Metropolitan Opera New York
Januari 1930 trok Amelita zich uit opera terug, gaf nog wel concerten.
1935: ze onderging een operatie om een zwelling in haar strottenhoofd (later als een kropgezwel gediagnosticeerd ) te verwijderen. Ze had al jaren keelproblemen en moeite met het zuiver zingen van de hoge noten. Bij die operatie zou een zenuw van het strottenhoofd geraakt zijn, wat een succesvolle come-back verhinderde. Die zenuw is sindsdien bekend als "de zenuw van Galli-Curci". Anderen zeggen dat haar stem door ouderdom erg terugliep. Ze gaf nog een aantal recitals in 1936-1937 en trok zich toen met haar tweede man, Homer Samuels, terug in Californië, waar ze nog wel zangles gaf aan individuele leerlingen.



Amelita Galli-Curci trouwde in 1908 met Markies Luigi Curci. Het huwelijk eindigde in een scheiding in 1920. In 1921 trouwde ze met haar begeleider, Homer Samuels (1889-1956). 
Ze was een student van de Indiase meditatie- en yogaleraar Paramahansa Yogananda (1893-1952).

In 1916 tekende ze met Victor een contract en nam in de periode 1916-1930  129 uitgebrachte titels op, wat haar geweldig succes opleverde.

De Amerikaanse sopraan Geraldine Farrar was bij het Amerikaanse debuut van Amelita Galli-Curci in Chicago op 18 november 1916 en de twee werden vriendinnen voor het leven. Farrar zei over Galli-Curci: "She is nearly perfect as it is humanly possible to be".

Amelita Galli-Curci was de eerste stem waar ik voor viel toen ik begon met platen verzamelen, in m'n studententijd. Een hele lichte, prettige, levendige stem waar ik nog steeds graag naar luister.

Op deze mooie LP staan akoestisch opgenomen titels (1917-1924). In onderstaand schema heb ik ook de bestel- en matrijsnummers toegevoegd. Tracks 4 en 6 zijn niet in Amerika op Victor 78t.platen uitgegeven, wel in Europa op HMV. 

Nr
Titel
Victor
Matrijs
Opname
Tijd
01
Adam – “Le Toréador”: Ah! Vous dirai-je Maman
+ Clement Barone, fluit
74734
C25552-1
1921 09 08
4:28
02
Mozart – “Nozze di Figaro”: Non so più cosa son
64748
B20661-1
1917 09 12
2:11
03
Rossini – “Barbiere”: Una voce poco fa
74541
C20045-1
1917 06 15
4:24
04
Rossini – “Semiramide”: Bel raggio lusinghier
HMV 2-053235
C30905-2
1924 09 16
4:23
05
Bellini – “I Puritani”: Qui la voce

74558
C20669-2
1917 09 14
4:34
06
Bellini – “La sonnambula”: Ah! Non giunge
HMV 2-053236
C30906-3
1924 09 16
2:57
07
Auber- “Manon Lescaut”: L’éclat de rire
64669
B19338-2
1917 03 05
2:25
08
Delibes – “Lakmé”: Dov’è l’Indiana bruna
74510
C18595-10
1917 03 05
4:15
09
Meyerbeer – “L’étoile du Nord”: Prayer + Barcarolle
+ Manuel Berenguer, fluit
74784
C26887-3
1922 09 21
4:18
10
Thomas – “Mignon”: Io son Titania
74653
C22615-4
1919 09 04
4:29
11
David – “Perle du Brésil”: Charmant oiseau
+ Clement Barone, fluit
74557
C20664-4
1917 09 14
3:58
12
Massenet – “Manon”: Gavotte
1018
B28467-4
1923 09 13

2:58

Amelita Galli-Curci: Golden-Age Coloratura
LP 30 cm: RCA VIC-1518
Totale tijd:   45:20

Download mp3

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen